El Centre Municipal de Serveis incorpora temporalment un robot assistencial Imprimeix
Escrit per aitona   
dimecres, 6 de juliol de 2022 10:29

Aquest sistema està impulsat per l’empresa lleidatana Grup Saltó en el marc d'una prova pilot i la seva incorporació s’emmarca en la voluntat de l’Ajuntament de seguir apostant per garantir el benestar de les persones grans.

 

42818946-2f08-4fce-a829-a9c017abbe33


Aquest dimecres 6 de juliol s’ha presentat públicament el nou sistema avançat de teleassistència en forma de robot que l’empresa lleidatana Grup Saltó ha entregat temporalment a l’Ajuntament d’Aitona per a destinar-lo al Centre Municipal de Serveis en el marc d'una prova pilot.

 

L’acte s’ha dut a terme aquest migdia al Centre Municipal de Serveis i durant la trobada s’han explicat als assistents totes les funcionalitats d’aquest sistema que té com a funció principal l’acompanyament domiciliari a persones grans que viuen soles i a persones amb necessitats especials.

 

Rosa Pujol, alcaldessa d’Aitona, agraeix a Grup Saltó la seva donació, posa en valor la iniciativa i destaca que “poc a poc anem consolidant el Centre Municipal de Serveis com un equipament de primer nivell i de referència arreu del territori en matèria d’atenció i empoderament de la gent gran. Amb noves eines com aquesta posem a disposició de les persones de més edat o amb necessitats especials del nostre municipi eines i recursos innovadors que representaran un enorme salt qualitatiu per al seu benestar”.

 

Jaume Saltó, president de Grup Saltó, explica que “aquest sistema és una aposta que fem per posar la tecnologia al servei de les persones. Estem molt contents de portar a casa nostra, a les terres de Lleida, aquesta tecnologia que ens està convertint en un dels referents arreu d’Europa. I és un orgull poder-ho fer aquí a Aitona”.

 

La incorporació d’aquest nou sistema es fa en el marc d’una prova pilot i Aitona serà el primer municipi de la demarcació de Lleida en incorporar-lo.

 

Quin servei ofereix el robot de teleassistència?


Es tracta d’un sistema avançat de teleassistència en forma de robot, amb un desenvolupament innovador, que ofereix un seguit de funcionalitats com són:

 

  • L'assistència personal per la seva navegació autònoma.
  • Detecció pel reconeixement facial, que permet una monitorització de la persona usuària.
  • Connexió 24 hores al dia els 7 dies de la setmana amb els familiars i cuidadors a través de la comunicació per veu i de videotrucada.
  • Estimulació cognitiva per millorar la capacitat d’atenció, la memòria i el llenguatge a través de converses, recordatoris, jocs, música, etc.

 

Aquest robot s’instal·la en el domicili de l’usuari/a, així com la seva base de càrrega, i es fa un mapeig de totes les estàncies perquè el robot s’hi pugui desplaçar. També es realitza el reconeixement facial, que serveix perquè el robot es dirigeixi sempre a l’usuari i no a altres persones.

 

A més, aquest robot ofereix dos tipus d’interaccions:


  • Persona-robot: l’usuari pot dirigir-se amb la veu al robot en qualsevol moment i pot fer-li preguntes i sol·licituds, com per exemple: fer videotrucades a cuidadors i familiars, donar la previsió del temps, reproduir informació i noticies de webs d’interès, programar amb la veu recordatoris, reproduir musica, reproduir vídeos del YouTube o d’altres canals, etc.
  • Robot-persona: utilitzant el sistema SomCare, el robot executarà de forma automàtica tasques planificades per a moments determinats, dirigint-se a l’usuari cercant-lo per les diferents estàncies del domicili i executant la tasca un cop identificat.

 

En aquest cas, es poden fer tant preguntes diàries per fer seguiment com preguntes personalitzades o recordatoris programats per un dia i una hora específics. Aquests recordatoris poden ser diaris (, es faran cada dia a la mateixa hora) o únics (finalitzant-se un cop realitzats).

 

El robot també permet realitzar trucades d’emergència per part d’ambdues parts. L’usuari pot indicar al robot que es troba malament i aquest suggerirà una trucada amb algun familiar/cuidador per demanar ajuda. Per altra banda, si el cuidador o familiar detecta que alguna cosa no va bé, pot accedir a una videotrucada per veure què passa al domicili en cas d’urgència i en remot es pot moure el robot als punts marcats (cuina, menjador, sala d’estar, etc.). També es pot moure de forma manual o fer una ronda pels llocs predefenits.

Darrera actualització de dimecres, 6 de juliol de 2022 11:37